CDXLII, 1195 Ab urbe condita / 41.59171 - 1.53748 / Etc.

29 d’ag. 2017

Gironella i la guerra

Buscant aquests dies informació sobre les depressions de José María Gironella (m'ha sobtat trobar-ne molt poca, i de vegades confusa o contradictòria), he llegit que va participar en la Guerra Civil en el bàndol franquista, enrolat en un terç de requetès, després d'haver marxat de la zona republicana.

La fugida de la zona republicana i l'enrolament amb els requetès és una coincidència biogràfica amb el meu pare, cosa que també podria explicar, anys més tard, la presència de la trilogia de Gironella sobre la Guerra Civil a la biblioteca del pis dels meus pares: "Los cipreses creen en Dios", "Un millón de muertos" i "Ha estallado la paz".

Aquests llibres, malgrat el meu afany general i bastant indiscriminat de lectures en aquella època, no els vaig llegir mai. Ves a saber, potser perquè només amb el títols ja em van desanimar, em van sonar massa a Guerra Civil o religió i em van fer mandra. A diferència d'ara, que si que m'interessen els dos temes. I que a més em dol, i bastant, el fet que quan podia fer-ho no vaig preguntar al meu pare més coses sobre la Guerra Civil. En realitat, em sembla que no li vaig preguntar mai res, sobre aquest tema. (1)

Sobre la Guerra Civil i els requetès, a la versió catalana i castellana de la Viquipèdia diu que Gironella va pertànyer al Terç de Requetès de la Verge de Montserrat (el terç del meu pare), però ell, Gironella, quan parla de la guerra parla d'un terç d'esquiadors de muntanya, em sembla que de Jaca. En canvi, el terç de la Verge de Montserrat va actuar només a Codo, Belchite, Gandesa... territoris en principi no gaire aptes per als esquiadors, de manera que hi ha alguna cosa que sembla que no lliga.

També segons la Viquipèdia (i per tant ves a saber) durant la guerra hi va haver 42 terços de requetès, el de Montserrat era només un d'aquests 42. En qualsevol cas, fos del terç concret que fos Gironella, suposo que hi havia un sentiment de simpatia entre els integrants dels diferents terços, ja que suposo que en general tots el requetès eren convençuts i devots franquistes. Com el meu pare i Gironella. (2) (3)

--
(1) En canvi, no recordo a la biblioteca familiar "Los fantasmas de mi cerebro" (sobre les seves depressions) cosa que no vol dir que el llibre no hi fos. Ni recordo mai que la meva mare hagues esmentat el llibre o que s'hagués referit a les depressions del seu autor, i en canvi sí que recordo les seves referències a altres persones conegudes i alhora amb problemes depressius o bipolars.
(2) Sobre els requetès: "(...) Soldado de la Fe y de la Santa Causa Tradicional. Tu ordenanza fija tus deberes, exalta tus principios y te encuadra para ser útil. Tu Trilema permanente: Dios - Patria - Rey. Procedes de la Elección entre los afiliados a la Comunión Tradicionalista. Eres por tanto, orgulloso y heredero de tus gloriosos antepasados. (...)". Ordenanza del requeté (1936-1939). www.requetes.com (2017)
(3) Això no obstant, va tenir alguns problemes amb la censura quan volia publicar el 1953 "Los cipreses creen en Dios", tot i que finalment es van solucionar. Sembla que Gironella, a banda de ser franquista, a la novel.la humanitzava els personatges pertanyents al bàndol republicà, i això devia disgustar al censor de torn. El llibre va ser un dels més grans èxits de vendes de la indústria editorial espanyola, d'aquella època i de totes les èpoques.